תביעה לפיצויים בגין נזקי גוףכאשר אדם נפגע ונגרמו לו נזקי גוף, הוא (או קרובי משפחתו, במידה ונפטר) יכולים במקרים רבים לקבל פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לו (למשל, כאשר הפגיעה היא בעקבות תאונת דרכים, תאונת עבודה, מחלת מקצוע, רשלנות רפואית, חבלה בעקבות רשלנות של אדם או גורם אחר ועוד).

אילו סוגי פיצויים ניתן לתבוע בגין נזקי גוף?

ניתן לחלק את סוגי הפיצויים לפיצויים בגין נזקים ממוניים ופיצויים בגין נזקים שאינם ממוניים:

צירוף חוות דעת מומחה רפואי לתביעה

ברוב המוחלט של המקרים, נפגע אשר מגיש תביעה לפיצוי בגין נזקי גוף צריך לבסס את טענתו בהסתמך על חוות דעת מומחה רפואי בתחום הפגיעה. על חוות הדעת להתייחס לנסיבות שהובילו לפגיעה, ממצאי האבחון הרפואי והערכת אחוזי הנכות הרפואית (הזמנית והקבועה) שנותרו לתובע עקב הפגיעה ושעל בסיסם מחושב גובה הפיצוי שיפסק לתובע.

חישוב היקף הפיצויים

בעוד שאת הפיצויים הממונים לעבר ניתן לחשב בקלות (לדוגמא, הפסדי ההשתכרות של הנפגע עקב התקופה בה לא עבד מיום הפגיעה ועד לקבלת הפיצוי או ההוצאות הרפואיות שהוציא לאחר הפגיעה), ישנם מספר משתנים שמשפיעים על אופן חישוב הפיצויים לעתיד או הפיצויים שהינם בגין נזק לא ממוני.

חישוב הפסדי שכר לעתיד

יש לקחת בחשבון מספר משתנים כגון שכרו של הנפגע קודם לפגיעה, אחוזי הנכות שנקבעו לו ומספר השנים שנותרו לו לעבוד עד הגיעו לגיל פרישה. כך, למשל, במקרה של פגיעה עקב תאונת דרכים, אובדן השכר יהיה שווה לשכר החודשי X אחוז הנכות X מספר החודשים עד לגיל הפרישה. את הסכום שיתקבל יש "להוון", כלומר לחשב את הערך הנוכחי של הסכום שאמור להתקבל בעתיד (בגיל הפרישה).

יובהר, כי במקרים מסוימים יש לבחון גם את הפגיעה התפקודית שנגרמה לנפגע ואת השפעתה על יכולת השתכרותו. כך, למשל, פגיעה ברגל יכולה לפגוע מהותית ביכולת ההשתכרות של רקדן או כדורגלן, אך יש לה השפעה פחותה יותר על תפקודו של אדם העוסק בעבודה משרדית.

כאשר התובע הינו קטין הפסד ההשתכרות שלו יוערך בדרך כלל לפי השכר הממוצע במשק, תוך התחשבות במידת הצורך בכישורים האישיים או הכושר האינטלקטואלי של הקטין.

חישוב פיצוי בגין כאב וסבל

המשתנים שיש לקחת בחשבון בעת חישוב רכיב זה הם הנזקים הבלתי מוחשיים שנגרמו לנפגע (כגון נזק נפשי או אובדן הנאות החיים), ימי אשפוז, גילו ומצבו האישי של הנפגע, ניתוחים שעבר, חומרת הפגיעה, נזקים ארוכי טווח (כגון אובדן איברים או פגיעה אסתטית) ועוד.

עזרת צד ג'

לרוב בגין פגיעה קשה יידרשו בני משפחתו של הנפגע לטפל בו, ואף להחזיק מטפל או מספר מטפלים שידאגו לו מסביב לשעון. הוצאות אלו עשויות להגיע לסכומים לא מבוטלים.

מי הגורם המפצה?

הדבר תלוי בנסיבות היגרמות הנזק. אם לנפגע קיימת פוליסת ביטוח המזכה בפיצוי בגין נזק גוף (כגון ביטוח תאונות אישיות), עליו להגיש תביעה לחברת הביטוח. כאשר מדובר בתאונת עבודה הגוף המפצה יהיה הביטוח הלאומי ו/או המעביד. במקרה של רשלנות שהובילה לפגיעה, יש לפנות לגוף שהתרשל או שאחראי למפגע (למשל, במקרה של מעידה ברחוב עקב מדרכה משובשת, יש לפנות לרשות המקומית האחראית).

 

עוד בנושא: פגיעה בעבודה עקב הרמת משקל כבד

דילוג לתוכן