זכויות בביטוח לאומי לסובלים מנזקי גוףנזקי גוף יכולים להיגרם במגוון רחב מאוד של נסיבות. בין היתר, נזק גופני מלווה אירועים של תאונות בעבודה ותאונות בבית, תאונות דרכים ורשלנות רפואית. נזק עשוי להיגרם לגופו של אדם גם במצבים אחרים, תוך כדי טיול בשדה, בזמן מקלחת, בזמן לימודים, תוך כדי טיול ועוד.

לא בכל מקרה ומקרה שבו אדם נפגע המקור הטוב ביותר למימוש הזכויות יהיה אחיד. לעיתים, את הזכויות יש לממש במוסד רפואי ציבורי, לעיתים יש אפשרות לתביעה כנגד פוליסת ביטוח פרטית, אך במקרים רבים, כדאי לבדוק גם את הזכויות שניתן לממש בביטוח לאומי וזאת, על פי החוק.

נזקי גוף בתאונת עבודה

במסגרת מקום העבודה עשוי עובד להיפגע במסגרת תאונה, בשל תנאי העבודה, בשל חשיפה לגורמים מזיקים, אי הקפדה על תנאי בטיחות. יש גם מקרים שבהם מקור הפגיעה הוא תנאי העיסוק המתמשכים, דבר שיוביל למחלת מקצוע.

נזקי גוף במקרה של תאונת עבודה או מחלת מקצוע יכולים להיות מגוונים מאוד – לעיתים תתרחש פציעה קלה שלא מהווה עילה להגשת תביעה לביטוח לאומי, שכן הזכות לימי המחלה מאת המעסיק בהחלט מספקת. עם זאת, כאשר מדובר בנזיקין ברמת חומרה גבוהה יותר וכאשר נוצר לנפגע נזק משמעותי ויכולתו להתפרנס נפגעה גם היא, בהחלט יש מקום לפניה לביטוח לאומי.

זכויות בביטוח לאומי במקרה של נזק שאירע לעובד בזמן עבודתו הן מגוונות:

  1. דמי פגיעה – מונח זה מבטא את הזכות לקבלת פיצוי על ימי ההיעדרות מהעבודה בתוספת עלות קבלת טיפול רפואי.
  2. עלות טיפול רפואי מתמשך – לא רק עלות הטיפול הרפואי המידי תכוסה על ידי ביטוח לאומי. גם כל ההוצאות שתבאנה מאוחר יותר ואשר מיוחסות לפגיעה בעבודה יכוסו באופן מלא על ידי ביטוח לאומי.
  3. קצבת נכות בשל פגיעה בעבודה – במידה ולעובד נגרמה נכות ממחלת המקצוע או מתאונת העבודה הוא יכול להיות זכאי לקצבה מיוחדת. קצבה זו שונה מקצבה במקרה של נכות כללית.
  4. במקרים מסוימים ניתן לעבור מסלול של שיקום מקצועי, שיאפשר לנפגע לחזור לעבודתו הקודמת או לבחור משלוח יד אחר, שיקבל לאחר הכשרה מתאימה.

נזקי גוף ונכות קבועה

פגיעה גופנית ונזקי גוף יכולים בהחלט להתרחש גם מחוץ לכותלי מקום העבודה. תאונת דרכים למשל או נפילה ברחוב, פגיעה בזמן פעילות גופנית, התקף לב ואפילו נכות שנוצרת בשל מצב של מחלה שהתדרדרה. במקרים כאלה, בין אם דורשים פיצוי מגוף אחר (כגון חברת הביטוח של נהג האשם בתאונה או רופא שביצע פעולה רשלנית), ניתן לפנות גם לביטוח לאומי.

לעיתים, ביטוח לאומי יהיה אפשרות פחות מועדפת, שכן הפיצוי האפשרי עשוי להיות קטן יותר, אולם יש מקרים וזוהי דווקא האפשרות הטובה ביותר ואף היחידה לקבל פיצוי כלשהו.

במקרה של נכות לזמן מסוים או לכל החיים ניתן להגיש תביעת נכות קבועה. במקרה זה, יהיה צורך לעבור אבחון בוועדה רפואית של ביטוח לאומי וכן להמציא מסמכים רפואיים וחוות דעת מתאימה.

הוועדה הרפואית תבדוק אילו ליקויים בתפקוד מצויים אצל הנפגע. בנוסף, תיערך בדיקה מהו היקף הפגיעה במונחים של כושר עבודה (אובדן כושר עבודה). לנפגע יקבעו אחוזי נכות ואחוזי אובדן כושר עבודה, שני מאפיינים שישפיעו על גובה הפיצוי וסוגו. מלבד קצבת נכות כללית יש מצבים שבהם ניתן לקבל גם תגמולים נוספים.

מי שנפגע ברגליו, למשל, בשל שיתוק או קטיעה, יוכל לקבל סיוע בניידות. מי שזקוק לעזרה בביצוע פעולות שונות במהלך היום או הלילה יוכל לקבל קצבה לשירותים מיוחדים.

דילוג לתוכן