נזקי גוף - זכויות במס הכנסהבמקרה של פגיעה גופנית, בדרך כלל פגיעה קשה, ניתן לממש זכויות שונות במוסדות שונים פרטיים או ציבוריים. גם במס הכנסה ניתן לממש זכויות שונות שאינן פיצוי כספי, אמנם, אך הן עדיין שוות כסף רב.

בזכות מאמרים שונים בנושא זכויות הנכים וזכויות הניתנות לאנשים שנפגעו בגופם ולעיתים בנפשם, רבים מכירים את האפשרות לממש זכויות כספיות או אחרות מגופים שונים כגון המוסד לביטוח לאומי. יש גם זכויות בחברות ביטוח פרטיות עבור מי שרכש ביטוחים שונים ולכל אלה שיש קשר מהותי לזכויות שניתן לקבל ממס הכנסה.

פיצויי נזיקין ותקנות המס

פיצויי נזיקין יכולים להתקבל בהקשרים שונים ובסוגים שונים של ביטוח. למרות שמדובר בחברות ביטוח פרטיות, יש לכך עניין הקשור גם לזכויות מול מס הכנסה, ומיד נראה מהו.

עבור מי שנפגע בתאונת דרכים, למשל, יש אפשרות לתבוע פיצוי מאת חברת הביטוח של הנפגע, שמצידה תתבע את החברה של הנהג הפוגע. יש גם אפשרות להגיש תביעה כנגד הנהג הפוגע או חברת הביטוח שלו.
תביעת נזיקין יכולה להיות מוגשת גם בהקשר של נכות בשל פגיעה בתאונת עבודה וכן במצבים אחרים. במקרה של תגמולי ביטוח בשל מקרה נזיקין, ניתן בדרך כלל לקבל פטור ממס עבור מרבית סכום הפיצוי. עם זאת, בהחלט ייתכן שסכומים מסוימים כגון ריבית או הצמדה לא יהיו פטורים ממס.

חבות מס ונזקי גוף

מי שנפצע, מי סובל מנזקי גוף קשים ומנכות קשה יוכל לממש את זכותו לפטור ממיסים. את הפטור הזה ניתן לקבל בתנאי שההכרה בנכות תתקבל על סמך חוקי המדינה כגון חוק הנכים, נפגעי פעולות איבה, חוק פגיעה בעבודה וכדומה. עוד נציין שגם מי שהוכר כעיוור (בעל תעודת עיוור) יכול לקבל פטור ממס.

פטור ממס ניתן עד לתקרה מסוימת המשתנה מעת לעת. מבחינת מס הכנסה, יש הבדל בין הכנסות מעבודה (עליהן הפטור ממס מקיף יותר) לבין הכנסות שאינן מעבודה (למשל הכנסות משכר דירה, הכנסות ריבית מנירות ערך) ובמקרה זה הפטור יהיה מצומצם יותר.

נכון לזמן כתיבת הדברים, הפטור העיקרי שהוא פטור ממס על הכנסה מעבודה שכירה או ממשלוח יד מעסק עומד על כשש מאות אלף ₪ לשנה. פטור מלא ממס, יש לציין, שלא כמו הנחות בשיעור המס, ניתן למי שהוכר כנכה בביטוח לאומי של מאה אחוז. במקרים מסוימים, יינתן פטור מתשלום מס גם לבעלי נכות נמוכה יותר אך לא פחות מתשעים אחוז נכות. גם למי שמחזיק תעודת עיוור יינתן פטור מלא ממס.

זכות לקבלת החזרים

פטור ממס מקנה אפשרות לקבל הכנסות ולא לנכות מהן מס. במקביל, יש לדעת שאת הזכות לפטור או להנחות במס למי שסובל מנכות קשה או מחלה אפשר לממש באופן רטרואקטיבי.

במילים אחרות, מכיוון שהליך אישור הנכות בביטוח לאומי עשוי לקחת זמן (ולעיתים גם הרבה מאוד זמן), האפשרות להגיש בקשה להחזר ממס הכנסה חשובה לא פחות מקבלת הפטור מכאן והלאה. על מנת לקבל החזר יש להגיש בקשה מתאימה לרשות המיסים וזאת, תיבדק על פי המסמכים שיוגשו.

עוד הנחות ופטורים

מלבד הזכויות שצוינו לעיל, יש עוד כמה זכויות נוספות שכדאי להזכיר בהקשר של נזקי גוף ונכות. ראשית, מרבית הרשויות המקומיות מעניקות הנחה משמעותית לנכים של ביטוח לאומי בתשלום עבור מיסי הארנונה. שנית, יש אפשרות לקבל הנחות ופטורים גם ברכישת כלי רכב לבעלי הגבלה בניידות וכן ברכישת אביזרי ניידות שונים. בפרט, יש זכויות גם לנכי מערכת הביטחון בתחום זה.

דילוג לתוכן