מהי הטבת נזקי גוף?מונח משפטי מרכזי בתחום נזקי הגוף והנזיקין נקרא "הטבת נזקי גוף". בבסיס החקיקה הרלוונטית מצויה ההנחה שאדם יכול להינזק בשל סיבות רבות ומגוונות ובהן למשל מחלה שלקה בה, ליקוי גופני שנוצר על רקע גנטי, פגיעה שכלית שנוצרה בנסיבות שונות. במקרים מסוימים נזק גוף כולל גם מקרה מוות ואכן, החקיקה מגדירה גם מוות כנזק גופני, על אף שמבחינה הגיונית תמותה היא קטגוריה שונה מפציעה או נזק גופני.   

החזרת הגלגל לאחור

בלשון ההיגיון והדיבור, קשה לראות היכן ניצב הקשר בין הטבה לבין נזק גופני כגון פציעה או מחלה. האם מי שנפצע בגבו, נותר משותק וקיבל פיצוי כספי באמת קיבל הטבה? בנושא זה, יש להבין שהחקיקה מתייחסת למונח "הטבה" באופן שונה למדי מזה שנהוג להבין בלשון הדיבור הרגיל, יום יומי.

הטבת הנזק, כפי שמציינת החקיקה (הטבת נזקי גוף, התשכ"ד, 1964) הינה שירות שניתן או סכום כסף שניתן מצד גורם כלשהו למי שסבל או נפל קורבן לנזק או לפגיעה גופנית. מטרת ההטבה איננה להיטיב את מצבו של הפצוע או החולה (בלשון החוק – "הניזוק"), אלא להמעיט ככל האפשר מהסבל שנגרם לו או לשאריו.

השאיפה, שלא תמיד יכולה להתקיים בפועל היא להשיב את הגלגל לאחור, ולהביא לכך שמצבו לאחר קבלת ההטבה יהיה זהה או לפחות דומה ככל שניתן למצב שלפי קרות הפגיעה.

מי מעניק הטבת נזקי גוף?

על פי החקיקה הרלוונטית ולא פחות מכך, על פי פסיקה עניפה של בתי המשפט בישראל, יש גורמים שונים שמעניקים או שחובתם להעניק הטבת נזקי גוף. הטבה זו, שיכולה להינתן בכסף או בשירותים מסוימים (למשל, שירותי בריאות) יכולה להינתן מטעמם של גורמים שונים:

המזיק

זהו הגורם שהחקיקה מוצאת אותו כאשם ביצירת הנזק לניזוק. הוא יכול להיות נהג שפגע בהולך רגל ופצעו, זה יכול להיות קבלן בניין שברשלנותו לא גידר אתר בניה, זו יכולה להיות רשות מקומית או אפילו המדינה שלא נקטע צעדים שהיה בהם למנוע פגיעה בהולך רגל או בעובר אורח שנפל לבור. פעמים רבות, המזיק יהיה נאלץ לשלם הטבת נזקי גוף בהתערבות בית המשפט.

מוסדות המדינה

הטבת נזקי גוף תשולם פעמים רבות על ידי הרשויות הסוציאליות כגון המוסד לביטוח לאומי. גם רשות המיסים יכולה לקחת חלק בהטבת נזקי גוף, למשל על ידי הענקת פטור ממס לאדם שנקבע כנכה של תשעים אחוז אשר סובל מאובדן כושר עבודה מלא או חלקי.

גם מערכת הבריאות הציבורית היא חלק מהגופים המעניקים שירות שהוא הטבה לסובלים מזקי גוף, בדמות טיפול רפואי על פי סל הבריאות.

חברות הביטוח

חברות הביטוח גם הן מעניקות הטבת נזקי גוף, בין אם למבוטח שנפגע ובין אם למוטב שהוא אדם שנפגע על ידי מבוטח (לקוח של חברת הביטוח). חברת הביטוח, למשל, תשלם פיצויים למי שרכש ביטוח חיים ונפטר בשל מחלה. חברת ביטוח תשלם קצבה חודשית למי שנפגע בתאונה ורכש ביטוח אובדן כושר עבודה.

שאלת פיצוי היתר

מנגנון הטבת נזקי גוף אמור להעניק למי שנפגע וסובל מנזק גופני פיצוי שנותן מענה לסוג הפגיעה וחומרתה. המנגנון לוקח בחשבון במקרים מסוימים גם את הכנסת הנפגע לפני הפגיעה או אובדן הפגיעה בכושר ההשתכרות.

מנגנון הטבת נזקי גוף לא אמור להביא למצב שבו הנפגע מקבל פיצוי יתר ולכן, החקיקה והפסיקה מונים מקרים שבהם מתקיים קיזוז בסכומי הטבות נזקי גוף, הניתנים מטעם גופים שונים. שאלה זו מורכבת למדי מבחינה משפטית, וכל מקרה נבדק לגופו, במידה ומתקיים דיון בבית המשפט.

אולי יעניין אותך גם:

פגיעת גוף בחוף הים

דילוג לתוכן